Peru, Wereldreis, Zuid-Amerika

Wereldreis week 10: Hola Peru! Slapen bij locals en Arequipa

27 april 2017
Amantani

Ik loop een beetje achter met onze reisverslagen, maar dat komt omdat we het gewoon enorm naar ons zin hebben! Er is zoveel te doen en te zien, wat mij betreft een goed teken dat ik niet zoveel online ben toch? In week 10 maakten we kennis met een nieuw land, namelijk Peru!

Puno, de Peruaanse kant van het Titicacameer

We nemen de bus van Copacabana naar Puno in Peru. De grensovergang gaat erg gemakkelijk en we zijn al snel in Peru! Onze bestemming is de andere kant van het Titicacameer. De Deentjes reizen met ons mee en we overnachten in een prima hostel voor maar $5 per persoon. Koopje dus! De volgende dag gaan we mee op een 2-daagse tour naar verschillende plekken op het Titicacameer. Eerst reizen we af naar Uros, ook wel de drijvende eilanden genoemd. Het is vrij toeristisch, maar wel grappig om te zien.

Daarna is het tijd voor een 3-uur durende boot rit naar het volgende eiland: Amantani. Hier verblijven we bij een lokale familie! Onze ‘moeder’ wacht al op ons voor de lunch en we hebben een mooi kamertje met uitzicht op het meer. Na de lunch lopen we naar boven voor de zonsondergang en komen we weer terug voor het diner. Men organiseert een ‘dansfeestje’ voor de toeristen, waar wij allemaal gekleed als locals heengaan. Ik heb me nog nooit zo debiel gevoeld als toen ik in een kringetje rond ging dansen, maar gelachen heb ik wel!

De volgende dag staan we weer vroeg op voor het laatste eiland Taquile. Hier lopen we nog wat rond voordat we weer terug naar Puno varen. Het was erg leuk om bij de familie te verblijven en ze waren zo lief.

Tijd voor de volgende bus, namelijk naar Arequipa!

Koloniaal Arequipa

Bij aankomst in deze stad verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Ik heb al gelijk door dat dit een ontzettend fijne stad is en het klimaat erg aangenaam is! De eerste dag komen we laat aan en gaan we lekker uiteten. De beste tip om een stad te verkennen? Een free walking tour natuurlijk! Dat is dan ook wat we doen op de tweede dag. De stad heeft zoveel historie en overal waar je kijkt zie je koloniale gebouwen.

De Colca Canyon, eerste stop Llahuar

We voelen weinig voor een tour naar de Colca Canyon, dus willen we het op ons eigen houtje gaan doen! Na wat informatie inwinnen bij het toeristen informatie centrum zijn we eruit! We gaan een andere route hiken dan alle tours doen. Een toeristenbus komt ons wel om 3.00 uur in de nacht ophalen zodat we in de ochtend de condors kunnen zien vliegen. Vervolgens worden we afgezet in het dorpje Cabanaconde en starten we met onze hike naar Llahuar. Het is heet en al snel moet ik mij omkleden. Ik heb geen korte broek bij me, maar gelukkig kan ik de zwembroek van Edwin aan. Het is geen makkelijke hike in de hitte, want we gaan de berg op en af en nogmaals op en af. Ik glijd twee keer uit en zie het even niet meer zitten.

Uiteindelijk komen we na 5 uur wandelen aan bij het guesthouse mét thermale baden. Dat is net wat ik op dat moment nodig heb!

Het vervolg van onze 3-daagse hike in de Colca Canyon lees je in de volgende update!

Ben jij wel eens in Peru geweest?

Dit Vind Je ook Leuk

5 Comments

• Reply Manouk - Groetjes uit Verweggistan 28 april 2017 at 15:51

Klinkt heel tof! Ik ben echt in twijfel of we de Colca Canyon alleen moeten doen of met een tour, dus ben benieuwd naar de rest van je verslag.

• Reply Mellisa 30 april 2017 at 00:02

Ik vind zonder een tour altijd veel fijner, omdat ik dan m’n eigen tempo kan bepalen qua wandelen. Het is niet goedkoper om het zelf te doen, maar wel echt waard vond ik. De tours gaan niet naar llahuar bijvoorbeeld, maar naar het toeristische oord.

• Reply Linda | travellersoftheworld 28 april 2017 at 16:58

Wat een prachtige foto’s en leuke verhalen weer 🙂 Peru lijkt me echt een ontzettend mooi en gaaf land! Ik ben benieuwd naar jullie volgende update 🙂

• Reply Mellisa 30 april 2017 at 00:04

Ik ben echt vol van Peru, heerlijk prachtig land!

• Reply Marcella 9 mei 2017 at 08:57

Zo leuk om te lezen weer! Leuk dat jullie het Titicacameer ook vanuit Peru hebben bewonderd. Uitzicht op het meer vanuit je kamer: wauw! De hike bij de Colca Canyon klinkt ook goed, al vind ik de stad ook erg sfeervol.